Mhayy Lavigne Sullivan

Saturday, May 23, 2015

Berinfak di Pagi Hari dan Doa Pembangkit Malaikat Shubuh untuk Melancarkan Rezeki

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu berkata sesungguhnya Nabi Muhammad shollallahu ‘alahi wa sallam bersabda: “TIDAK ADA SATU SUBUH-PUN YANG DIALAMI HAMBA-HAMBA ALLAH KECUALI TURUN KEPADA MEREKA DUA MALAIKAT. SALAH SATU DI ANTARA KEDUANYA BERDOA: “YA aLLAH, BERILAH GANTI BAGI ORANG YANG BERINFAQ”, SEDANGKAN YANG SATU LAGI BERDO’A “YA ALLAH, BERILAH KERUSAKAN BAGI ORANG YANG MENAHAN (HARTANYA)”
(HR Bukhari 5/270)
Hadits di atas menganjurkan kita untuk berinfak di pagi hari agar malaikat mendoakan kelapangan rizqi yang memang sangat kita perlukan untuk memperlancar hidup dalam rangka ibadah dan amal sholeh di dunia. Sia-sia rasanya jika pagi berlalu tanpa berinfaq.
Banyaknya jumlah infak tentu penting, namun sebagai sarana belajar maka yang kita kejar adalah istiqomah/kontinunya yaitu Berinfaq secara teratur dalam jumlah tertentu. Orang yang konstan berinfaq tidak bakal dipengaruhi oleh musim. Dalam masa susah tetap berinfaq, dan ketika kaya tentu lebih pasti berinfak lebih banyak. Semoga kita senang dan akhirnya menjadikan berinfak menjadi hobi tanpa ada rasa berat.
Terima kasih dan salam paseduluran.
@@@

No comments:

Post a Comment